15 KEBAIKAN JAGUNG

“HARAP MAKAN JE LAH..”

Sape kat sini penggemar jagung TEGAR??
.
.
memang ramaikan??
.
.
OK.
.
.
Lepas ni korang pasti akan lebih TEGAR lagi sebab nak makan jagung lagi & lagi.. Haha..
.
Ape dia tu admin?
.
.
Slalu kitorang makan jagung ni sebab memang layan kunyah biji jagung dengan majerin susu sekali.. Ermm..nyam2.
.
.
Dah Agak dah!
.
.
Mai sini admin kongsikan kat korang semua apa sebenarnya KEBAIKAN jagung untuk kesihatan.

==============
15 KEBAIKAN JAGUNG
==============

1/ #Jagung membantu dalam masalah buah pinggang termasuk disfungsi buah pinggang. Ini dengan cara memakan jagung rebus setiap hari .

2/ Dedak #jagung yang menjaga jantung, apabila dimakan setiap hari ia boleh menurunkan kolesterol dalam badan. Serat larut dalam jagung mengikat kolesterol dalam hempedu dari hati. Ia kemudiannya berlalu dari badan

3/ Tepung #jagung boleh mencegah ruam lampin.

4/ #Jagung mencegah Anemia.

5/ #Jagung mencegah Sembelit kerana sifatnya yang tinggi fiber.

6/ #Jagung membantu penyakit Gout – panan 2 batang jagung segar dalam 4 cawan air selama 45 minit, kemudian biarkan sejuk. Letakkan dalam peti sejuk. Minum satu cawan tiga kali sehari. Setelah berasa lega/kurang sakit, kurangkan pengambilan anda kepada satari.

7/ #Jagung kuning kaya dengan lutein karotenoid, fitokimia dengan ciri-ciri antioksidan yang boleh mengurangkan risiko kehilangan penglihatan yang berkaitan dengan umur.

8/ Alzheimer- Satu kajian telah menunjukkan bahawa pesakit Alzheimer yang sederhana teruk mempunyai tahap plasma yang lebih rendah lutein dan beta-karotena, berbanding dengan pesakit ringan Alzheimer. Penemuan ini menunjukkan peningkatan pengambilan lutein dan makanan yang kaya beta-karotena untuk melambatkan kadar penurunan kognitif

9/ #Jagung mempunyai tinggi beta kandungan cryptoxanthin, karotenoid dengan ciri-ciri antioksidan. Satu kajian pemerhatian di Singapura telah menunjukkan bahawa tahap pemakanan beta-cryptoxanthin yang tinggi dikaitkan dengan mengurangkan risiko kanser paru-paru.

10/ Meringankan pencernaan.
#Jagung mengandung serat yang baik untuk meringankan gangguan pencernaan, seperti mencegah sembelit, wasir dan bahkan menurunkan risiko kanker usus besar.

11/ Sumber mineral.
Biji jagung yang berwarna kuning ternyata mengandung mineral dengan tingkat sangat tinggi. Jagung juga memiliki banyak jenis mineral, seperti magnesium, mangan, besi dan paling penting fosfor. Fosfor sangat penting untuk kesehatan dan pertumbuhan tulang, serta menjaga fungsi ginjal agar tetap normal.

12/ Perawatan kulit.
#Jagung kaya akan antioksidan, yang membantu dalam menjaga kulit menjadi awet muda. Minyak jagung juga merupakan sumber asam linoleat. Sedangkan patinya, berguna untuk mengatasi iritasi kulit dan ruam.

13/ Mencegah anemia.
#Jagung manis kaya akan vitamin B dan asam folat yang mencegah anemia.

14/ Mengawal kolesterol.
Vitamin C, karotenoid dan bioflavinoid yang terkandung dalam jagung manis menjaga jantung Anda tetap sehat dengan mengendalikan kadar kolesterol dan meningkatkan aliran darah dalam tubuh.

15/ Penting bagi ibu hamil.
Jagung menyediakan sumber yang kaya akan asam folat. Jagung manis memberikan manfaat kesehatan baik untuk ibu hamil dan bayi. Jagung dapat mencegah kekurangan berat badan pada bayi yang baru lahir dan menurunkan risiko lahir cacat.

So macam mana? Ade terasa nak telan biji jagung hari-hari tak? Haha..
.
.
Mesti lagi exited nak makan jagung kan?

Oleh itu, jagung amatlah baik sekali jika dimakan atau diamalkan selalu.

SEMOGA IANYA BERMANFAAT UTK ANDA SEMUA!

Jom #Like & #Share kepada ahli keluarga & rakan-rakan anda yang anda kasihi!

#jagungbaikuntukkesihatan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>